nieuwe groep aangesloten..

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Voor m'n schuur en een stopcontact aan de buitenkant van m'n huis komen 2 ymvk kabels samen die door elkaar op 1 draad aan te sluiten samen op een nieuwe groep gaan.
Daar waar ik die 2 ymvk laat samen komen moest ik nu even uit nood een kroonsteen gebruiken. Zou het beter zijn om lasdoppen te gaan halen ivm met het smelten van de kroonsteen??
(het punt waar de kabels samenkomen is bovengronds en binnenshuis)

Rien
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De juiste kroonsteen smelt niet.
Men zegt dat lasdoppen beter zijn, wel eerst de draden goed in elkaar draaien.
Ik heb zelf vaak genoeg met een kroonsteen gewerkt,met die verbinding heb ik zelfs een wasmachine laten draaien, geen enkel probleem, maar het mag volgens mij niet.
succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Het vermogen van een lasdop en lasklem zijn hoger dan de stanraard huis tuin en keuken kroonsteentjes. Er bestaan daar wel zwaardere types in. Ook dien je bij het aansluiten van een groot vermogen op een kroonsteen als het een kabel met losse kern is (dus niet massief) deze te vertinnen met de soldeerbout of een kabelhuls er op te klemmen.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik heb altijd begrepen dat vertinnen uit den boze is. Juist bij overbelasting kan de verbinding warm worden en dan smelt het tin waardoor de draden los kunnn raken.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dat vertinnen hoeft niet want de kernen zijn massief..ik weet niet wat voor kroonsteen ik heb gebruikt..het was er gewoon 1 die ik nog in m'n schuur had liggen.
Omdat er soms een wasdroger en soms wat elektrisch gereedschap op gaat werken was ik benieuwd welke van de 2 nou meer amperage aankan. Zeker als je bedankt dat een wat zwaarder stuk elektrisch gereedschap al gauw boven de 1000watt uitkomt. Ik zal ook eens in de gaten houden hoe warm het geheel nou wordt.

in ieder geval bedankt.

Rien
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Niet echt, bij overbelasting is het je zekering die er uit gaat voordat je dranden gaan gloeien. Door het vertinnen wordt de mechanische belasting van de draad lager waardoor er beter ingeklemd kan worden. Hierdoor neemt de overgangsweerstand van de verbinding af. En kan het meer vermogen aan.

Bij rubberen mantel is het zelf verplicht te vertinnen omdat in het rubber zuur zit wathet koper aantast.

Alleen bij verbindingen naar een warm iets mogen niet worden vertint maar moeten met een kabelhuls of met zilver worden gedaan. Denk hierbij aan de aansluting van een draad op het verwarmings elemant van een koffiezet apparaat. Of aan een thehmostaatische schakelaar in een heet water leiding.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan