Schimmel in de badkamer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Vandaag voor de zoveelste keer mijn badkamer muren schoongemaakt van schimmel e.d. wie helpt mij om dit te voorkomen, tips over ventileren, etc
alles is welkom.
dank alvast
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Schimmel ontstaat onder vochtige en donkere omstandigheden. Als je geen direct buitenlicht in je badkamer hebt via een raam, kun je aan dat laatste weinig doen (raam maken ?). Vocht kun je weren door na het douchen of badderen de boel flink open te zetten. Deur van de badkamer bijvoorbeeld. Ook is het wegwisseren van overtollig vocht op de vloer en het sanitair heel belangrijk. Vocht dat weg is kan ook niet meer verdampen. Het installeren van een directe luchtafvoer (bijv. door het dak of muur) naar buiten met een ventilator (bijvoorbeeld met een tijdvertraging en/of vochtsensor) helpt ook. Een beetje stoken om het vocht weg te krijgen is ook een optie. Niet de hele tijd, want een continue warme badkamer kan ook weer extra bacteriegroei veroorzaken.

Ontstaat de schimmel op je tegels, of alleen op niet getegelde oppervlakken ? Meestal ontstaat het in de bovenhoeken op onbetegelde muurafwerking. Vaak (bij mij althans was het zo) zijn dat ruwe oppervlakken. Hierdoor heeft de schimmel veel oppervlak op aan te kunnen hechten. Doortegelen naar het plafond is een optie, maar ook het aanbrengen van glad pleisterwerk (stucen) kan wel helpen.

Volgens mij bestaat er wel een antischimmel middel (een soort coating), maar dat weet ik niet zeker. Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
isoleren is een lapmiddel..ventileren is een toverwoord. vocht ontstaat doordat de hete stoomdamp condenseert op het relatief koudere tegelwerk. het is dan ook van belang om een luchtcirculatie gaande te houden ook tijdens het douchen. gebruik een afzuiger in combinatie met een ventilator en je hebt geen problemen meer. aansluitend is het preventief belangrijk om moeilijk te ventileren gedeeltjes zoals de douchecabine zelf, deurposten en wastafels af te drogen/ zemen. zet na het douchen de deur van de badruimte open zodat de badruimte kan ademen. succes.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
je moet bij de gamma isoleer kopen of van allabastine schimmelwerendeverf.
ik heb er ook last van gehad.
je moet de plek goed schoonmaken en dan met die lak(is wit)eroverheen daarna kun je de gewenste kleur erover texen.en weg is die lastige schimmel....
succes!! ps ik werk bij de gamma en weet er wel wat van
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 0
B 0
S 6
A 5
A 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan