Twee dimmers op één lamp

  • #1

pepijn

New member
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik na veel zoeken niet op een oplossing uitkom;
Ik heb een plafondlamp die op dit moment aangesloten staat op een dimmer. Nu wil ik er een tweede aan/uit knop bijzetten die tevens een dimfunctie heeft (hotelschakeling is me verteld).

Echter zou ik dan op een schakeling uitkomen dat de tweede dimmer alleen verder kan dimmen en de lamp niet feller kan maken (staat dimmer 1 op 50%, dan zou dimmer 2 van 0 - 50% schakelen). Is er een manier dat één lamp door twee dimmers beïnvloed wordt en ze beide van 0 - 100% de sterkte kunnen beïnvloeden, ook als ze doorgeschakeld staan ?

Graag zou ik mogelijke oplossingen tegemoet zien komen, als er vragen zijn zal ik ze z.s.m. beantwoorden.
 
  • #2

pepijn

New member
Ik heb zojuist iets gevonden;
Linkje.

Hierbij de vraag, als ik dimmer 1 op 50% heb staan, kan ik dan met dimmer 2 de sterkte weer naar 100% laten gaan ?
 
  • #3

gladys

New member
Ik vraag me af of je de oplossing gevonden hebt. Laat dat dan weten voor de anderen.

De tekst in de door jou genoemde link heeft het over:
" De lampdraad (vertrekkende zwarte of bruine draad) etc." is onjuist.
Naar een lamp gaat een blauwe draad. Dat is de nul. De andere draad levert de spanning en is zwart. Deze komt vanaf een schakelaar of dimmer. Een bruine draad vanuit de dimmer naar de lamp is onjuist.

De afspraak over de kleuren is dat op een bruine draad constant spanning staat. De blauwe draad is de nul. Zwart (de dunnere) is een schakeldraad en zit achter schakelaar of dimmer.
Een lamp die een blauwe en bruine draad heeft zou dus constant branden!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan