twee wasmachines

  • #1

emiel

New member
Wij wonen met 7 personen in een rijtjeshuis, op zolder staat nu een wasmachine op een stopcontact , in de keuken staat ook nog een afwasmachine en elektrische oven (op stopcontacten), dit gaat al jaren goed zonder dat er een zekering uit klapt.Ik neem aan dat de zekering van Eneco 25 Amp is. Ik wil nu een tweede wasmachine/droger in schuur gaan plaatsen.Als mijn vrouw nu bv zondagmiddag twee machines aanzet en ook nog ff wat koekjes gaat bakken en misschien ook nog ff de vaatwasser aanzet dan word er aardig wat stroom getrokken , ben bang dat de Eneco eruit klap,
 
  • #2

marcel

New member
Gewoon de groepenkast (laten) uitbreiden en de extra wasmachine een eigen groep geven.
 
  • #3

emiel

New member
gaat mij om de gelijktijdige totale stroom wat er door de meter gaat, dus 2 x wasmachine (20 amp) 1 maal afwasmachine (10 amp ?) oven (10 amp ?) kom je aan de 40 amp, en de zekering van Eneco (in dat kastje met een zegel) zal waarschijnlijk 25 amp zijn
 
  • #4

Sxnder

New member
Met alle apparatuur die jij opsomt is het inderdaad idd goed mogelijk om, indien ze alle netjes op een eigen eindgroep zitten, een 25A hoofdzekering door te branden. Maar check dit even bij Eneco in plaats van zomaar iets aan te nemen, tegenwoordig is 35A meestal standaard. Wasmachines en apparaten van >3000 Watt horen op een afzonderlijke eindgroep. Tel even alle aansluitwaarden bij elkaar op (kijk op de type plaatjes), plus 100 Watt per lichtpunt, plus 200 Watt per (dubbel) algemeen stopcontact en neem hier 70% a 80% van. Dit is de stroom die je hoofdzekering(en) moet kunnen leveren. Laat ze eventueel verzwaren indien nodig. Zeker omdat je met veel personen van deze installatie gebruik maakt moet er voldoende capaciteit zijn omdat je veel gelijktijdig kunt gebruiken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan