vochtplek buitenmuur

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Als gevolg van een lekkende regenpijp heb ik een vochtplek aan de buitenmuur.

Hoe kan ik deze het beste wegkrijgen? Ik heb gehoord dat dit met verdund zoutzuur zou moeten kunnen. Maar tast dit het metselwerk niet aan?

Graag hoor ik jullie advies.

groeten,

Roger
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
om te beginnen: de lekkage moet verholpen zijn, is er algaansalg of is er alleen een vochtige plek op de muur, is de muur aan de binnenkant ook vochtig? ( schimmelvorming?)

Wanneer het een vuile plek betreft, zou ik beginnen met een hogedrukspuit meestal is dit afdoende

Wanneer het schimmel achtig is zorg er dan voor dat de muur eerst goed is opgedroogd nadat je hem schoongespoten hebt. Na een paar weken laten drogen aan de lucht kun je de muur eventueel inpregneren met een kleurloze inpregneer ( koop een goed merk en breng het volgens de gebruiksaanwijzing aan)

Wanneer je binnen nog vochtvlekken hebt, gebruik dan een bouwdroger als ventileren niet voldoende werkt. Zet een hygrometer in de ruimte zodat je de luchtvochtigheid kunt bepalen ( deze moet normaal tussen de 50 en 60% zij) Wanner de wand daarna voldoende droog is kun je een isolerende verf gebruiken om de vochtvlekken te camoufleren.
succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor jouw advies.

De vochtplek aan de buitenmuur werd veroorzaakt door een (jarenlang) lekkende regenpijp. Afgelopen herfst kwam tijdens een flinke storm een groot gedeelte van de klimop aan de gevel van mijn huis omlaag. Toen ik de klimop weghaalde kwam ik erachter dat deze de regenpijp in de loop der jaren behoorlijk had beschadigd, waardoor de lekkage was ontstaan.

Het stuk regenpijp heb ik direct vervangen. De vochtplek heeft de hele zomer kunnen drogen. De binnenmuur is verder gewoon droog.
Van algvorming is volgens mij geen sprake. De vochtplek is wel wit uitgeslagen (is dit schimmel?)

Dus met de hogedrukreiniger afspuiten en daarna impregneren?

Lijkt me een goed plan.

Nogmaals heel erg bedankt voor je advies,

groeten,

Roger
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 0
B 2
J 1
R 1
L 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan