Zelf een openhaard maken / bouwen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
L.S.

Ik ben in mijn (toekomstige) huis bezig met het treffen van voorbereidingen voor (onder andere) het zelf bouwen van een open haard. Ik probeer uit alle macht informatie in te winnen bij de vakman, doch deze is met name geinteresseerd in het verkopen van een volledige haard incl. bouw. Metselen heb ik nog nooit zelf gedaan, dus dat wil ik uitbesteden. Ik heb me laten vertellen dat er prefab stalen stookruimten bestaan voor een redelijke prijs, die al voorzien zijn van hittebestendig binnenbekleding. Ik wil graag weten of ik deze met gewone baksteen of kalkzandsteen (dus: NIET speciaal hittebestending materiaal) kan ommantelen. Verder wil ik meer weten over RVS rookanalen cq steen. Wat is het makkelijkst/goedkoopst/meest gebruikt ? Kan een RVS kanaal (dubbelwandig) zonder ommanteling als schoorsteen dienen ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hi Marcel, Ik ben ook bezig zelf een openhaard te bouwen. Daarbij heb ik gekozen voor vuurvaste stenen icm een schouw, maar je kunt het ook doen met een voorgevormde haard. Deze heten chamotten en kun je krijgen in 2 verschillende materialen, keramiek en iets anders. Toch ook een steensoort denk. Met de stalen stookruimten bedoelen ze waarschijnlijk gietijzer. Dat zijn dan inbouwhaarden, met deuren gewoonlijk. Ik denk niet dat je die hoeft te ommantelen (stenen tegen de achter/zijkanten aan metselen). De schouw kun je gewoon opmetselen met kalkzandsteen oid. Dan kun je de tussenruimten (tussen de haard en de muren opvullen met permacoliet (?) korrels. Ik weet niet of de naam goed heb, maar zoiets is het. Wat betreft de schoorsteen, stenen is het goedkoopst, maar houdt er wel rekening mee dan dat dat niet altijd kan (gemeente, verzekering ivm brandveiligheid). RVS dubbelwandige schoorsteen is het makkelijkst. Hoop dat je er wat aan hebt, met vriendelijke groet. JB
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi JBlaauw. Ik ben een tijdje niet op deze site geweest, maar wil je nog even bedanken voor je reactie. Ik stuit nog steeds op erg onwelwillende openhaard bouwers (handelaren) die met name interesse hebben in het helemaal bouwen van een haard. Waar heb jij je informatie vandaan gehaald voordat je eraan begon ?
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 1
A 4
A 3
A 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan