optrekkend vocht of ouderdom?

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

We zijn pas begonnen met de werken in ons nieuwe huis (charmante woning uit 1930). Bij het zachtjes verkennen van de muur ontdekte ik dat het plaasterwerk wel héél erg makkelijk loskwam. Ik kan echter niet echt vochplekken vinden. Wanneer ik met een beiteltje doorheen het behang klop, komen stukken van het stucwerk zeer makkelijk los (onder de vorm van los zand). Het huis is zodanig oud dat we van plan zijn om het terug op de ruwe muur (bakstenen) te zetten, en dan opnieuw af te werken.

Graag advies over:
- makkelijk "afslaan" van stucwerk tot op blote muur. Op sommige plaatsen gaat het zeer moeizaam. Mogelijke "tools" hiervoor?
- advies mbt heraanleg. Delen van de muur zouden we als ruwe steen laten (en dus enkel behandelen met bvb vernis of zo - welke producten kan ik hiervoor gebruiken?)

Alvast bedankt! Dit is m'n eerste project, en moet dus nog *enorm* veel leren ;-)

Groeten,

Peter
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Peter,

Het zijn toch weer de jaren 30 huizen. Je zit in dezelfde situatie als ik twee jaar geleden.

Het meest makelijke is om het er af te halen met een beitel, liefst automatisch zoals in een pneumatische hamer.
Het laatste restje kan je met een staal borstel doen.
Je zou ook een staalborstel op een haakse slijper kunnen zetten, en dan zo de muren schoon maken, maar dat stoft ongelofelijk veel.

Succes met klussen,
Tjeerd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Oh, ja.
Dat de muur loskomt is ouderdom !
En ik zou de muur niet als ruwe steen laten, het is waarschijnlijk ruw metselwerk van kalkzandsteen, geen gezicht !

Tjeerd.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
Y 1
B 2
N 5
H 1
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan